man undrar lite.

Brukar ni också tänka lite längre i vardagen? Brukar ni undra vad eran kompis faktiskt genomgår i sitt liv och hur den personen mår? Jag har tänkt lite för mycket de senaste dagarna. Det behöver inte vara en vän, det kan vara en total främling som du bara passerar i några sekunder. Och nej, jag har ingen aning om vart jag vill komma med detta inlägg, men jag vill försöka få en lite mer personligare blogg istället för att bara lägga upp teckningar utan någon text alls.
Liksom.. Du kan se en person och döma den så himla lätt. Jag gör det jag med, det erkänner jag. Jag kan erkänna rakt ut att om jag ser en person som liknar en "fjortis" eller beter sig drygt osv så kan jag titta på personen ogillande och kanske säga någon elak kommentar till personen jag är med. Det är fel, jag vet, men alla gör det. Ja, alla. Ingen har aldrig någonsin sagt någonting bakom ryggen på någon annan. Det är fel egentligen. Alla är olika. Hur rolig skulle världen vara om alla var likadana och ingen stack ut? Skittråkig helt enkelt.
Jag vill försöka bättra mig angående detta. Man vet inte vad personen går igenom i sitt liv eller om personen går runt och mår jättedåligt psykiskt. Ord sårar. Viskningar och blickar sårar. Vad är det vi inte förstår?
Även de lyckligaste människor vi kan tänka på har en hemlighet. Alla har en hemlighet. Det finns absolut ingen i hela världen som vet allt om mig eller hur jag mår eller är som person. Man tror att man vet mycket om en person men det finns alltid, alltid, alltid, saker du aldrig kommer veta. Vi människor är så, vi visar det vi tror att alla vill se och stänger inne allt det där som anses vara fel i dagens samhälle.
Jag är inte perfekt. Jag har aldrig tyckt det och jag kommer aldrig tycka det heller. Men fan, det är okej att inte vara snyggast, smalast, smartast eller roligast, för vi är människor. Och människor är inte perfekta. Vi får göra fel, vi får ångra oss, vi får klanta oss och få en andra chans. Vi får älska och vi får ogilla.
Vad skulle alla de där glada ögonblicken i våra liv vara utan de svåra stunder vi kan ha ibland? Vi måste sjunka ner till botten för att uppskatta det som faktiskt inte är så dåligt, tror inte ni det?
Vi måste bli snällare mot personerna i vår närhet, för vi vet inte hur de mår. Den där snygga, populära och söta tjejen eller killen i din närhet som du bara är sååå avundsjuk på kan lika gärna gå runt och planera sin egen död.
Alla människor är inte som vi framstår. Vi visar upp den här perfekta fasaden som vi tror att alla vill se. Vi är fega helt enkelt. Jag respekterar och ser upp till människor som vågar stå för sig själva och gå emot normen.
Jag ser upp till personer som fortfarande lever även om de har det svårt och helst av allt vill ge upp allting och få ett slut på allt. Det är läskigt hur vi människor kan behandlas så dåligt att vissa vill ta sitt eget liv. Vad hände med denna värld? Ska vi inte få leva som vi vill och inte vilja dö för att världen är så himla orättvis?
Stå upp för dig själv och var snäll mot folk i din omgivning. Du lever bara en gång. Du är fin som du är. Du är bra som du är och du duger helt utmärkt precis som du är. Du behöver inte svälta dig själv för att du tycker att du är fet. För vem har bestämt vad som är fint eller fult? Skit i detta ruttna samhälle som föredrar vandrande pinnar med fejk-allting. Fejk bröst, fejk bränna, fejk hår, fejk kropp, fejk personlighet. Vill du inte hellre må bra och umgås med vänner än att lida varenda minut som du fortfarande andas? Att svälta sig själv är nog det sämsta man någonsin kan göra. Varför sluta förtära det som får oss att leva pågrund av några korkade personer som har bestämt att det är snyggt att vara ett vandrande skelett? Och nej, se absolut inte detta som att jag klankar ner på personer med ätstörningar, jag vet extremt mycket om ätstörningar eftersom jag har forskat och tagit reda på väldigt mycket om detta till noveller som jag skriver. Jag vill bara förklara att skönhet inte är allt.
Var dig själv och stå emot frestelsen. Bli inte som alla andra. Du duger precis som du är.

"Du är vacker som du är, du måste vara som du var
Det är knappast fel på dig, det är fel hur världen är idag"

Underbar - Fronda

Kommentarer
Postat av: Mellis

Åh, så fint skrivet Melinda. Du kan verkligen... Beröra med dina ord. Du är fantastisk på att skriva! Denna text, den berörde mig verkligen. Du har så rätt i allt du skrev!

2012-04-27 @ 23:35:40
URL: http://mellisfika.blogg.se/
Postat av: anna

så himla fint skrivet!

allt stämmer in ,

själv är jag jätte smal och alla säger hela tiden: men ät !! du är så himla liten och smal! äter du något?



och det är precis det jag gör , jag äter hela tiden!

älskar MAT! men går inte upp i vikt..

2012-04-28 @ 08:35:17
Postat av: Jinn

Det här berör... Idag fick du mig att tänka, när jag läste det här var det som att se fragment av mina egna tankar, de som jag aldrig orkar formulera. Och du har så rätt. Tack. ♥

2012-04-29 @ 10:35:57
Postat av: Anonym

jätte fin text! verkligen en tankeställare där.

2012-04-29 @ 10:46:53
Postat av: Anna

Jag tyckte du inte klankade ner på personer med ätstörningar, personligen kände jag det som en uppmuntran. Din text var F-I-N. Vacker, tänkvärd, läsvärd. Faktum är att du fick mig att tänka om. Jag kanske borde ändra lite på mitt liv, hur jag agerar. För jag kände igen mig på många ställen i din text, om personerna du skrev om (eller hur jag nu ska förklara). Tack! <3

2012-04-29 @ 11:04:39
URL: http://www.leduwa.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej! Texten du skrev var så jävla sann! Alla tror jag fick sig en lite tankeställare. Skitbra verkligen! :) Go you girl!

2012-04-30 @ 08:27:50
Postat av: Mikaela

Go Melinda! Du har talang för att kunna uttrycka dig, i bild, musik och skrift. En multikonstnär. Du kan skriva det här för att du vågar vara dig själv, vilket är det bästa man kan göra. En sak..Man kan faktiskt bara vara sig själv, alla andra är upptagna!

2012-05-04 @ 00:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0