Jag är inte perfekt.


Har du någonsin kollat på dig själv i spegeln och tänkt "Gud vad ful jag är, vad fan hände med mig? Varför är alla andra så himla fina, smala och smarta? Vad har alla andra som inte jag har?"? Ja, klart du har. Alla har gjort det någongång. Många gör det varje dag, många gör det hela tiden. Saken är den att alla har gjort det. Varför? Vem är det som har bestämt att du inte duger som du är? Vad är det som får dig att kolla på alla andra och beundra de och önska att du såg ut som de? Dagens samhälle är sjukt. För att ses som snygg, vacker eller söt måste du vara pinnsmal, ha långt hår och perfekt hy. Ett vackert ansikte är också viktigt. Varför? Vad hände med att alla är lika värda?
Jag har själv tryckt ner mig själv och mitt utseende under en väldigt lång tid nu. Jag har stått framför spegeln och önskat att jag såg annorlunda ut, eller att jag kanske skulle vilja gå ner några kilon. Men nu har jag insett en sak. Jag är inte perfekt, men det är okej. Jag är kanske inte världens sötaste person, men jag är jag och det är såhär jag ser ut. Jag ska leva med mig själv såpass länge, så varför inte vara nöjd med det jag har?
Varför kan inte alla tänka "Gud vad söt jag är, jag är fin som jag är"? Tillochmed den där snygga tjejen eller killen du alltid önskar att du såg ut som står framför spegeln och önskar att den såg ut som någon annan. Det är det som är grejen. Ingen - absolut ingen - är helt totalt nöjd med sig själv. Hur mycket vi än ändrar på oss, ytligt som på insidan, så kommer vi aldrig bli riktigt nöjda.
Tänk såhär. Du lever bara en gång. Du ser ut som du gör. Svält inte dig själv för att se ut som modellerna i tidningarna eller på tv. Om du prompt måste gå ner i vikt pågrund av hälsoproblem - ät rätt och motionera. Lev livet och njut av den korta tiden. Det kan ta slut imorgon. Det kan ta slut om en minut. Vem vet?
Jag lever hellre fullt ut nu så jag kan se tillbaka på mitt liv och tänka "Fan vad kul jag skulle ha haft om jag bara släppt alla onda tankar, varför var jag så hård mot mig själv och ställde så många krav på mig själv?". Vi missar så himla mycket pågrund av att vi fastnar i onda spiraler av ångest och strävan efter den där "perfektionen" vi ändå aldrig kommer uppnå.
Visst, jag har inte världens perfektaste hy, jag har inte världens vitaste tänder, jag är inte världens snällaste människa, jag äter lite för mycket godsaker, jag har ett öga som vägrar att öppna sig lika mycket som det andra hur mycket jag än vill, jag har en lite för stor och konstig näsa och jag kan ibland tycka att jag är världens fulaste person, men detta är jag och det är bara att acceptera.
Ingen märker det där som du går och har ångest över och tänker på hela tiden, alla är redan så upptagna med att vara oroliga över vad andra tycker om de själva. Ingen bryr sig egentligen.
Nu tänker jag leva mitt liv utan att gå runt och tänka "Fan vad tjock jag är, fan vad ful jag är, fan vad alla måste stirra - det är säkert för att de tycker att jag är ful", hur ni gör får ni själv bestämma.

Kommentarer
Postat av: Neah

ÅH, så sjukt bra skrivet, tar åt mig. Fast på ett positivt sätt. Ska börja tänka som dig Melinda. Detta fick mig att tänka på andra tankar, tack. Älskar dig. <3

2012-05-05 @ 22:18:42
Postat av: Malin

You run this motherf* world

2012-05-05 @ 23:21:59
URL: http://missdoodle.blogg.se/
Postat av: Stella

Så sjukt sjukt bra skrivet!

2012-05-06 @ 10:30:45
Postat av: Jennie

Melinda. Tack, har faktiskt gott runt med samma tankar som dig, att jag behöver gå ner några kilon & att mitt ena öga in är lika stort som det andra. Du är otrolig på att rita, men jag visste inte att du var så här duktig på att skriva också!

2012-05-06 @ 11:12:19
Postat av: Mikaela

riktigt bra skrivet, ska ta åt mig av dina vackra ord ♥

2012-05-06 @ 11:56:30
Postat av: Alice Linnéa

Jätte fin text, och så sant. <3

2012-05-06 @ 12:08:25
Postat av: Anna

Väldigt fint skrivit! <3

2012-05-06 @ 18:02:36
URL: http://www.leduwa.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du borde inte tänka så, du är supersöt :o.

2012-05-06 @ 19:48:41
Postat av: Smilla

Åh gud, så vackert skrivet och helt sant. Jag fick tårar i ögonen!

2012-05-07 @ 12:54:48
URL: http://stuckinmydaydream.blogg.se/
Postat av: Elsa & Elin

Gud vad klok du är Melinda. Ska försöka börja tänka som du och ska försöka ta åt mig av vad du har skrivit.

2012-05-07 @ 17:44:08
URL: http://elsaoelin.blogg.se/
Postat av: Mando

jag älskar dig.

2012-05-07 @ 19:22:37
URL: http://mandoalamyyri.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Bästa Melinda! Du är så bra! Älskar dig för den du är. Precis den du är!

2012-05-08 @ 20:46:55
Postat av: Tori

Du har så rätt,men du är jättesöt.Din blogg med. c:

2012-05-10 @ 20:09:19
Postat av: Anonym

skit bra inlägg,tack! <3

2012-05-16 @ 15:37:42
URL: http://demisweden.blogg.se/
Postat av: sofia

<3

2012-05-26 @ 12:26:04
Postat av: Hedvig

Sant, fint skrivet. Jag tycker att du är supersöt!!

2012-05-29 @ 17:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0