Förändring.

Jag kom att tänka på en sak. Är det möjligt att förändra sig? Alltså, förändra sig helt. Att bli en helt annan person? Själv tror jag inte det. Vad vi än gör eller försöker ändra med oss själva så är vi fortfarande samma person djupt där inne som vi alltid varit och alltid kommer att vara. Dock så tror jag att om man verkligen verkligen verkligen har viljan och styrkan så kan man göra stora förändringar i sitt liv. Liksom, hur många är det inte som tänkt "Nu ska jag börja om på nytt. Imorgon ska jag inte göra si eller så och jag ska börja med det och det" och efter två dagar sitter man där och har brytit alla de där löftena man gjorde med sig själv. Allt misslyckas i slutändan. Tror inte ni det?
Fast egentligen, varför ska vi ändra på oss själva? Visst, jag förstår om någon tex vill gå ner i vikt pga sin egen hälsa och sitt eget välmående, nu syftar jag mer på tonåringar (såklart det kan vara äldre eller yngre som har samma "planer" och tankar, men jag riktar in mig på tonåringar nu).
Det är sjukt många som försöker ändra på sig själva för att försöka passa in. Ta mig som ett exempel. När jag bytte skola ville jag självklart försöka passa in i den nya klassen. Jag var ny i åttan. Alla kände redan varandra. I början kom jag som mig själv. Jag var osminkad och hade inte världens bästa hy och jag klädde mig lite annorlunda. Där kommer jag till en klass där alkohol och rökare hade högst rank. Jag blev inte mobbad, men inte heller bra behandlad. Jag hade en person som jag kunde kalla en vän, om ens det. Iallafall. Vart jag vill komma är att ju längre tiden gick och jag insåg att det inte funkade att vara mig själv, så försökte jag ändra på mig själv. Jag började sminka mig och försökte bära lite mer passande kläder. Kläder som liknade det som de hade på sig. Dock är jag inte en sån person som festar och dricker, vilket gjorde att.. Alltså.. Det funkade inte helt enkelt.
Som tur är fick jag byta tillbaka till min gamla skola och först då insåg jag hur bra jag faktiskt hade det i min gamla klass. Visst, det finns absolut personer jag inte gillar, men samtidigt finns det fyra personer som förgyller mina tråkiga skoldagar och som accepterar mig som jag är.
Varför ändra på sig själv när det finns personer som gillar dig för just den du är? Hur roligt skulle det vara om alla hade samma kläder, samma humor och tänkte likadant?
Dock så tror jag att det är en resa i sig att hitta sig själv och kunna känna sig bekväm med den man är. Man måste få prova olika stilar, olika vänner och olika partners (om man nu vill det). Jag har tänkt lite på det.. Jag brukar vara väldigt nedlåtande angående såkallade "fjortisar", men ändå sitter jag och skriver att ingen borde ändra på sig själva. Det blir liksom dubbelmoral. Härmed ska jag försöka tänka på alla som egna individer. Även den personen i klassen som det bara skriker FJORTIS om har också ett privatliv. Även om hen sitter och irriterar på lektionerna och inte lyssnar alls.. Jag vet ingenting om hens privatliv, alltså har jag ingen rätt att döma personen utifrån utsidan och det personen väljer att visa.
Dra inte förhastade slutsatser om någon och för guds skull: VAR DIG SJÄLV OCH ÄNDRA INTE PÅ DIG SJÄLV PÅGRUND AV ANDRA.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Jag älskar verkligen din blog!! Den var bra förut också men det blev ännu bättre nu med dina fina teckningar blandat med personliga inlägg och en massa kloka ord! Me like!! :)

2012-05-14 @ 21:30:59
URL: http://yubaba.blogg.se/
Postat av: Maria Nordvall

sv: tack söötnoos! kramar

2012-05-15 @ 12:12:50
URL: http://marianordvall.blogg.se/
Postat av: Anna

Du skriver alltid så läsvärda texter som får en på bättre tankar. Tack för det. ♥

2012-05-15 @ 16:49:46
URL: http://www.leduwa.blogspot.com
Postat av: Emma :3

Det är nog inte möjligt att ändra sig och sin personlighet, men jag har bytt klädstilar flera gånger och för fem år sen var jag en helt annan person än vad jag är nu. Det är åt det bra hållet nu då. Men jag tror att man bara utvecklas som person ^^

2012-05-16 @ 22:40:48
Postat av: Just a girl living in a terrible world...

Hej, jag hittade precis din blogg och du är sjukt begåvad, söt, fin.

Jag älskar dina tankar angående världen osv..

allt du skriver är såå sant, när jag läste den med att du inte var perfekt osv.. jag kände igen mig själv så mycket och det su skriver är verkligen sant och det är tragiskt hur världen har blivit till, vad vi måste tvinga oss igenonm för att passa in, för att vara annorlunda men ingen tänker på att bara vara sig själv och inte som alla andra är också annorlunda och desutom på ett mycket bättre sätt.

Men allt jag ville säga var att dina Toughts är såå sanna och fortsätt skriva dem.

Du är sjukt begåvad och gullig :)

2012-05-19 @ 18:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0